Olvasó Klub
SZÖVEGÉRTÉST, ÉRTŐ ÉS KIFEJEZŐ OLVASÁSI KÉSZSÉGET FEJLESZTŐ FOGLALKOZÁS
Olvasó Klubunk programja, változatos és kimeríthetetlen feladatözöne, megértést szolgáló képei, dicsérő, jutalmazó módszere megunhatatlanná teszi a gyerekek számára a játékot, így szinte észrevétlenül javul szövegértési képességük, olvasástechnikájuk minősége. Nagymértékben tehermentesíti a gyermeket, növeli a motivációt és alkalmazkodóképességet (pszichés és szemmozgás egyaránt), csökkenti a frusztrációt, az olvasással kapcsolatos szorongást, hiszen a játékok általában nem az olvasást, mint komplex tevékenységet célozzák meg, hanem egy megfelelő tempójú, jó olvasástechnikához nélkülözhetetlen szemmozgás trenírozását, és a vizuális észlelés fejlesztését. A konkrét olvasás időtartama jelentősen lerövidül, a tevékenység az adott cél mentén átlátható a gyermek számára, belátható idő alatt elvégezhető. A feladatok játékossága, szokatlansága a gyakorlást jól megkülönböztethetővé teszi az iskolai tanulástól, így a gyermekek nem egy olvasásóra folytatásaként élik meg azt.


Milyen nehézségekbe ütközhetnek a gyerekek olvasás közben?

Az olvasás elsajátítása nem minden gyermek számára sétagalopp. Sok olyan gyermek van, akinek a befektetett munka ellenére is komoly nehézsége van ezen a területen.
Az olvasást, szövegértést sok készség összjátéka segíti. Először is, fontos, hogy a szemizmok megfelelően dolgozzanak, és ne legyen probléma a gyors és precíz, irányított szemmozgással. Ezen túlmenően, a gyermekeknek könnyedén kell átfordítaniuk az olvasott betűket kimondott hangokká. Ehhez az a képességünk szükséges, amely összekapcsolja a látott és hallott információkat, majd értelmet rendel hozzájuk. A megfelelő szókincs szintén segíti az olvasási folyamatot. Gondoljunk csak arra, mennyivel gyorsabban és könnyebben olvasunk egy olyan szöveget, amely az anyanyelvünkön íródott. Hasonló kihívással néznek szembe azok a gyerekek, akiknek szegényes a szókincsük. Hogyan értelmezhetnének olyan szövegeket, amelyekben sok számukra ismeretlen szó található. A több szóból álló összetételek vagy átvitt értelmű kifejezések további nehézségeket okozhatnak. Ami a felnőttek számára egyértelmű – például egy olyan kifejezés, mint "ajándék lónak ne nézd a fogát" – egy olvasási nehézséggel küzdő gyermek számára zavaró lehet, hiszen szó szerint értelmezheti azt.
A megfelelő sorrendérzékelési képesség (szerialitás) segíti, hogy a szótagok és betűk ne keveredjenek olvasás közben, hiszen az olvasásban és írásban a betűk helyes sorrendjének kulcsszerepe van. Az analizáló-szintetizáló készség biztosítja, hogy a toldalékokat a szó részeként érzékeljük, így érthetjük meg a szó helyes jelentését.
A figyelem is lényeges szerepet játszik az olvasásban, hogy a gyerek a lényegre tudjon koncentrálni, a munkamemória pedig abban segít, hogy meg tudja tartani az olvasott szöveg tartalmát. Végül, de nem utolsósorban, az olvasási motiváció is kulcsfontosságú. Ha sikerül belső motivációjukat felébreszteni, esély van rá, hogy fellobban az olvasás iránti szenvedély és később "igazi olvasóvá válik". Márpedig az olvasó ember gondolkodó ember.
Olvasó Klubunk pontosan ezekben a nehézségekben támogatja a gyermekeket! Fejlesztjük a fenti készségeket, melyek által magabiztosan, kifejezően olvasnak majd magukban és hangosan úgy, hogy meg is értik a szöveg tartalmát!
A tanulókat megtanítjuk a szövegértelmezés stratégiáira. Arra, hogy értékelni tudják a szövegalkotó eszközeit, felismerjék a szöveg típusából, formájából következő alkotói szándékot. Következtetni tudjanak a szövegben rejlő nyelvi finomságokra, a meggyőzés és befolyásolás eszközeire, képessé váljanak a szövegben található és más forrásból származó információk összekapcsolására.
Hogyan feljesztjük a szövegértési képességet itt, a Skillful Friendsnél?

A szövegértés fejlesztése koncentrikusan bővülő didaktikai feladat, ezért az életkorra jellemző sajátságokat (különösen a gondolkodási formák fejlődését) vettük figyelembe a feladatok összeállításakor. A fejlesztési folyamatban a szövegek témáit úgy terveztük, hogy a konkrét, objektív szövegek felől haladjunk az elvontabb, szubjektívebb szövegek felé. Megtartva fokozatosság elvét, a szövegértési szintek tanítása során az információ visszakeresésétől haladunk a szövegek összehasonlítása felé.
A szövegértési kompetencia fejlesztésével, tudatos tanításával és mérésével nem csupán az a cél, hogy az iskolában jó érdemjegyet szerezzenek a tanulók, hanem az, hogy felkészítsük őket az információs társadalom kihívásaira és az élethosszig tartó tanulásra.
Az országos mérések bizonyítják, hogy a gyerekek nagy része nem érti az olvasott szöveget. Komoly problémát jelent számukra a szöveg belső összefüggéseinek, tartalmi lényegének megállapítása, és a szövegből történő következtetések levonása. Nem elsősorban a lexikális tudást kell tehát gyarapítani, hanem olyan ismeretekkel kell rendelkezni, hogy meg tudja találni a számára szükséges információkat. A megszerzendő ismeretek leginkább nyelvi, szöveges vagy vizuális kifejezésformában öltenek testet. Megfelelő szintű olvasási képességre, szövegértésre van szükség az információk megtalálásához, feldolgozásához. Ezeket gyakoroljuk a Skillful Friends Olvasó Klubjában.
Ahhoz, hogy a gyerek értse is, amit olvas, minden egyes szónak jelentéssel kell bírnia, és azokat be is kell tudnia építeni a szöveg egészébe. A következtetések, lényegkiemelés hiánya miatt elmarad a megértés. Egy-egy szóra emlékezhetnek, de az összefüggések és az időrendiség hiánya miatt a tartalom pontos felidézése nem jön létre.
A szövegértés elválaszthatatlan a szövegalkotástól, azzal együtt fejlődik. Néhány gyermeknek gondot jelent, hogy beszéd közben szószerkezeteket, mondatokat alkosson, és a mondatokat egybefüggő szöveggé fűzze össze. Pedig a szöveg befogadásához kapcsolódnia kell a szövegalkotásnak, hiszen a megértés színvonala abból derül ki, hogy a gyermek képes-e önállóan visszaadni a szöveg tartalmát.
Megfelelő tempójú értő olvasásra van szükség függetlenül attól, hogy az olvasó az információkat nyomtatott anyagból vagy a számítógép képernyőjén megjelenő szövegből szerzi be. A diákok egyre inkább választják a digitális eszközöket, és természetes módon használják az új eszközrendszert. A megfelelő szintű olvasás nemcsak az önálló ismeretszerzés nélkülözhetetlen eszköze, hanem egyúttal utat jelent a szépirodalmi alkotások befogadásához, az értékátadásban, a személyiségfejlesztésben, az érzelmi élet gazdagításában és természetesen a szórakozásban is meghatározó szerepet tölt be.
Az alsó tagozatban már megkezdődik a házi olvasmányok előkészítése (folyamatolvasás), az olvasottakra való rákérdezésekkel, az olvasmányokról való beszélgetéssel, beszámoltatással, írásbeli feladatok megoldásával. Ezen kívül hangsúlyossá válik az olvasmányélmény megosztása társakkal, az azonos témájú olvasmányok összehasonlítása, mesetömörítés, mesebővítés, befejezés illesztése meséhez. A hangos olvasás több gyermek esetében csak súlyosbítja a problémát, hiszen a betűkihagyások, betoldások, hangcserék, szótagmegfordítások is nehezítik a megértést. Ilyenkor találgatnak, így a szöveg értelme megváltozik vagy elveszik. Nehezíti a megértést, ha a gyermek küzd a téri és az időbeli tájékozódással is, a sorrendiség zavaraival, nem jól értelmezi az ok és okozati összefüggéseket vagy a toldalékokat.
Van olyan gyermek, aki magában olvasva jobban megérti a szöveget, őt a hangos olvasás, esetleg a társak előtti megszólalás miatti szorongás hátráltatja. A Skillful Friendsnél különösen nagy hangsúlyt helyezünk az elfogadó légkör kialakítására, egy olyan támogató atmoszféra megteremtésére, ahol a pedagógus és a kortársak előtt is lehet hibázni. Szülői visszajelzéseink alapján, a nálunk tanuló gyermekek magabiztosabban veszik az iskolai akadályokat, bátrabban használják nyelvi kifejezőeszközeiket a hagyományos tanórákon is.
Foglalkozásaink állandó feladata a szókincsbővítés (főfogalom alá rendelésekkel, összetett szavak képzésével, szógyűjtésekkel, szintézis feladatokkal stb.). Gyakoroljuk a szövegek aprólékos feldolgozását (szómagyarázatokkal, bekezdésenkénti visszakérdezésekkel, lényegkiemelés aláhúzással, jegyzetelés tanításával, összegzésekkel stb). Nem csak az olvasott szövegek megértése, hanem a hallás utáni szövegértés, illetve a szövegalkotás fejlesztése is része a gyakorlásnak.
Olvasó Klubunkat

keddenként 17.00 - 18.45-ig tartjuk
online (Zoom tanteremben)
4-6 fős csoportban
életkor szerinti bontásban
(2. évfolyam, 3. évfolyam, 4. évfolyam)

Amennyiben a fenti időpont nem megfelelő gyermekednek, telefonon vagy e-mailben érdeklődhetsz további lehetőségekről.