IQ Klub



TEHETSÉGGONDOZÓ FOGLALKOZÁS

IQ Klubunk célja a kiváló képességű gyermekek tanórán kívüli, speciális módszerrel történő fejlesztése. Foglalkozásaink az iskolai tantárgyakra (matematika, magyar nyelv és irodalom, természettudományok), valamint a gyerekek érdeklődési területeire épülnek. Pedagógiai módszereink középpontjában az oldott, támogató légkör áll, amely serkenti a gyerekek kíváncsiságát, kielégíti tudásszomjukat, miközben fejleszti az együttműködési készségeiket. Különös figyelmet fordítunk a korai tudományos nevelésre, a felfedezés örömére, a logikus és kreatív gondolkodás együttes formálására, valamint az információk közötti összefüggések felismerésére. Ebben a támogató közegben a gyerekek bátrabbak, nyitottabbak, kreatívabbak és önállóbbak, mint a hagyományos iskolai környezetben. A hasonló képességű és érdeklődésű társak között valódi fejlődési lehetőséget kapnak, amely legalább akkora örömforrás számukra, mint maga a tanulás.


Az IQ klubot azoknak gyermekeknek találtuk ki, akiknek a tanórai feladatok nem jelentenek elég kihívást, tudásvágyuk olthatatlan. 


Honnan tudhatom, hogy gyermekem tehetséges?

A tehetséges gyermekek egyéni tulajdonságait nehéz meghatározni szigorú modellekkel (Renzulli, Mönks, Piirto), mivel a tehetség fogalmának meghatározása kiszélesedett. Azonban általánosságban elmondható, hogy tehetségesek azok a gyerekek, akiknél a szakemberek kimagasló adottságokat vagy képességeket állapítanak meg valamely alábbi területen:

  • általános intellektuális képesség
  • specifikus tanulási kompetencia
  • kreatív gondolkodás
  • vezetői rátermettség
  • művészi adottságok
  • pszichomotoros képességek

Amennyiben a gyermek bármely fentebb felsorolt területen kiemelkedő, számára a hagyományos iskolai oktatáson túl, további oktatási programok javasoltak, hogy képességeit kibontakoztathassa. 

A tehetségazonosítás után tehát a következő feladat a tehetséggondozás.


TEHETSÉGTERÜLETEK:

A Skillful Friends speciális tehetséggondozásának kiindulási alapja a Piirto-modell, amely tovább differenciálja a tehetségterületeket:

I. Az ismeretszerzés jellemzői alapján

  • Sokat tudnak a legkülönbözőbb dolgokról.
  • Szókincsük gazdag, szokatlan kifejezéseket használnak.
  • Gyorsan megjegyzik a tényeket.
  • Gyorsan felismerik az ok-okozati viszonyokat.
  • Gyorsan tudnak érvényes állításokat, következtetéseket felállítani.
  • Kritikusan, függetlenül gondolkodnak.

II. Motiváció 

  • Az őket érdeklő kérdésekkel elmélyülten foglalkoznak, és nehezen viselik, ha megszakítják őket egy feladat megoldása közben.
  • A mechanikus feladatok untatják őket.
  • Tökéletességre törekszenek.
  • Önkritikusak, nem elégedettek munkájuk gyorsaságával/eredményével.
  • Szívesen dolgoznak önállóan.
  • Magas célokat tűznek ki.

III. Kreativitás

  • Sokféle, és sokszor szokatlan kérdéseket tesznek fel, az azokra kapott válaszok alapján újabb kérdéseket fogalmaznak meg.
  • Egy probléma felmerülésekor sok ötletet vagy megoldási lehetőséget sorolnak fel.
  • Gyakran szokatlan, furcsa vagy meglepően frappáns, okos válaszokat adnak.
  • Véleményüket nem rejtik véka alá.

IV. Szociális viselkedés

  • Sokat foglalkoznak olyan fogalmakkal, mint igazságos-igazságtalan, jó-rossz.
  • Ha más véleményük van, akkor provokálják a többieket, nem félnek a konfliktushelyzettől.
  • Egyéniségek, individualisták.
  • Nem fogadnak el tekintélyalapon véleményt anélkül, hogy azt kritikusan át ne gondolnák, elemeznék.

Tehetséggondozás Skillful Friends módra:

A hatékony tehetséggondozás az egyéni sajátosságokat tiszteletben tartja, az egyéni fejlődést közvetetten, a környezeti változók által támogatja, tevékenységre és nem teljesítményre irányul, módszertani sokféleségre épül, valamint az önálló és társas tevékenységet is erősíti. Alsó tagozatos diákoknál a tehetséggondozás sokkal inkább társas tevékenységben fejleszthető, mint egyénileg. A gyermekek számára fontos megérteni, hogy nincs egyedül tudásvágyával. A hagyományos iskolai tanórákon ezen gyermekek hamarabb végeznek társaiknál, unatkoznak, elvesztik motivációjukat, illetve csoportmunkánál gyakran rájuk hárul szinte minden felelősség, ők oldják meg a feladatok többségét, így a közös munka varázsát nem tapasztalhatják meg, nem formálódik alkalmazkodó képességük sem. A csoportos tehetséggondozásunkon nem csak egyénileg, hanem párban és csoportban is dolgoznak diákjaink, így ők is megtapasztalhatják ezen munkaformák előnyeit, új készségekre tesznek szert.

Tartalmi szempontból a legfőbb alapelve iskolánk tehetséggondozásának a gazdagítás. Célja alapvetően az ismeretek és az elsajátítási folyamat kötelező tananyagon túllépő kiszélesítése, nehezebb, összetettebb gondolkodást igénylő feladatok megoldása, valamint a tantárgyi koncentráció. Az IQ klubfoglalkozásain a természettudományos, reál és humán tantárgyak koncentrációjára is nagy hangsúlyt fektetünk, így párhuzamosan több területen is szélesíthetik ismereteiket tanulóink.

A Skillful Friendsnél mennyiségi és minőségi dominanciájú dúsításra is szert tesznek tanulóink. A mélységben történő gazdagítás során több lehetőséget kínálunk a tehetséges gyerekeknek tudásuk és képességeik alkalmazására. Tempóban történő gazdagítás során a tehetséges gyerekek ugyanannyi idő alatt társaiknál többet képesek megtanulni, így gazdagításuk újszerű tartalmak bevonásával oldható meg. A tartalmi gazdagítás azt jelenti, hogy a tananyagot a tanulókra érzékenyen szerkesztjük, kihasználva a tanulók egyedi természetét és szükségleteit, érdeklődését, illetve ezek fejlesztését. A feldolgozási képességek gazdagítása pedig elsősorban a kreatív és kritikus gondolkodás fejlesztését jelenti felfedező, illetve interdiszciplináris tevékenység közben.


     IQ Klubunkat 

csütörtökönként 17.00 - 18.45-ig tartjuk

online (Zoom tanteremben)

4-6 fős csoportban

életkor szerinti bontásban 

(2. évfolyam, 3. évfolyam, 

4. évfolyam)


Amennyiben a fenti időpont nem megfelelő gyermekednek, telefonon vagy e-mailben érdeklődhetsz további lehetőségekről.