IQ Klub
TEHETSÉGGONDOZÓ FOGLALKOZÁS
IQ Klubunk célja a kiváló képességű gyermekek tanórán kívüli, speciális módszerrel történő fejlesztése. Foglalkozásaink az iskolai tantárgyakra (matematika, magyar nyelv és irodalom, természettudományok), valamint a gyerekek érdeklődési területeire épülnek. Pedagógiai módszereink középpontjában az oldott, támogató légkör áll, amely serkenti a gyerekek kíváncsiságát, kielégíti tudásszomjukat, miközben fejleszti az együttműködési készségeiket. Különös figyelmet fordítunk a korai tudományos nevelésre, a felfedezés örömére, a logikus és kreatív gondolkodás együttes formálására, valamint az információk közötti összefüggések felismerésére. Ebben a támogató közegben a gyerekek bátrabbak, nyitottabbak, kreatívabbak és önállóbbak, mint a hagyományos iskolai környezetben. A hasonló képességű és érdeklődésű társak között valódi fejlődési lehetőséget kapnak, amely legalább akkora örömforrás számukra, mint maga a tanulás.

Az IQ klubot azoknak gyermekeknek találtuk ki, akiknek a tanórai feladatok nem jelentenek elég kihívást, tudásvágyuk olthatatlan.
Honnan tudhatom, hogy gyermekem tehetséges?

A tehetséges gyermekek egyéni tulajdonságait nehéz meghatározni szigorú modellekkel (Renzulli, Mönks, Piirto), mivel a tehetség fogalmának meghatározása kiszélesedett. Azonban általánosságban elmondható, hogy tehetségesek azok a gyerekek, akiknél a szakemberek kimagasló adottságokat vagy képességeket állapítanak meg valamely alábbi területen:
Amennyiben a gyermek bármely fentebb felsorolt területen kiemelkedő, számára a hagyományos iskolai oktatáson túl, további oktatási programok javasoltak, hogy képességeit kibontakoztathassa.
A tehetségazonosítás után tehát a következő feladat a tehetséggondozás.
TEHETSÉGTERÜLETEK:
A Skillful Friends speciális tehetséggondozásának kiindulási alapja a Piirto-modell, amely tovább differenciálja a tehetségterületeket:
I. Az ismeretszerzés jellemzői alapján

- Sokat tudnak a legkülönbözőbb dolgokról.
- Szókincsük gazdag, szokatlan kifejezéseket használnak.
- Gyorsan megjegyzik a tényeket.
- Gyorsan felismerik az ok-okozati viszonyokat.
- Gyorsan tudnak érvényes állításokat, következtetéseket felállítani.
- Kritikusan, függetlenül gondolkodnak.
II. Motiváció
- Az őket érdeklő kérdésekkel elmélyülten foglalkoznak, és nehezen viselik, ha megszakítják őket egy feladat megoldása közben.
- A mechanikus feladatok untatják őket.
- Tökéletességre törekszenek.
- Önkritikusak, nem elégedettek munkájuk gyorsaságával/eredményével.
- Szívesen dolgoznak önállóan.
- Magas célokat tűznek ki.
III. Kreativitás
- Sokféle, és sokszor szokatlan kérdéseket tesznek fel, az azokra kapott válaszok alapján újabb kérdéseket fogalmaznak meg.
- Egy probléma felmerülésekor sok ötletet vagy megoldási lehetőséget sorolnak fel.
- Gyakran szokatlan, furcsa vagy meglepően frappáns, okos válaszokat adnak.
- Véleményüket nem rejtik véka alá.
IV. Szociális viselkedés
- Sokat foglalkoznak olyan fogalmakkal, mint igazságos-igazságtalan, jó-rossz.
- Ha más véleményük van, akkor provokálják a többieket, nem félnek a konfliktushelyzettől.
- Egyéniségek, individualisták.
- Nem fogadnak el tekintélyalapon véleményt anélkül, hogy azt kritikusan át ne gondolnák, elemeznék.
Tehetséggondozás Skillful Friends módra:

A hatékony tehetséggondozás az egyéni sajátosságokat tiszteletben tartja, az egyéni fejlődést közvetetten, a környezeti változók által támogatja, tevékenységre és nem teljesítményre irányul, módszertani sokféleségre épül, valamint az önálló és társas tevékenységet is erősíti. Alsó tagozatos diákoknál a tehetséggondozás sokkal inkább társas tevékenységben fejleszthető, mint egyénileg. A gyermekek számára fontos megérteni, hogy nincs egyedül tudásvágyával. A hagyományos iskolai tanórákon ezen gyermekek hamarabb végeznek társaiknál, unatkoznak, elvesztik motivációjukat, illetve csoportmunkánál gyakran rájuk hárul szinte minden felelősség, ők oldják meg a feladatok többségét, így a közös munka varázsát nem tapasztalhatják meg, nem formálódik alkalmazkodó képességük sem. A csoportos tehetséggondozásunkon nem csak egyénileg, hanem párban és csoportban is dolgoznak diákjaink, így ők is megtapasztalhatják ezen munkaformák előnyeit, új készségekre tesznek szert.
Tartalmi szempontból a legfőbb alapelve iskolánk tehetséggondozásának a gazdagítás. Célja alapvetően az ismeretek és az elsajátítási folyamat kötelező tananyagon túllépő kiszélesítése, nehezebb, összetettebb gondolkodást igénylő feladatok megoldása, valamint a tantárgyi koncentráció. Az IQ klubfoglalkozásain a természettudományos, reál és humán tantárgyak koncentrációjára is nagy hangsúlyt fektetünk, így párhuzamosan több területen is szélesíthetik ismereteiket tanulóink.
A Skillful Friendsnél mennyiségi és minőségi dominanciájú dúsításra is szert tesznek tanulóink. A mélységben történő gazdagítás során több lehetőséget kínálunk a tehetséges gyerekeknek tudásuk és képességeik alkalmazására. Tempóban történő gazdagítás során a tehetséges gyerekek ugyanannyi idő alatt társaiknál többet képesek megtanulni, így gazdagításuk újszerű tartalmak bevonásával oldható meg. A tartalmi gazdagítás azt jelenti, hogy a tananyagot a tanulókra érzékenyen szerkesztjük, kihasználva a tanulók egyedi természetét és szükségleteit, érdeklődését, illetve ezek fejlesztését. A feldolgozási képességek gazdagítása pedig elsősorban a kreatív és kritikus gondolkodás fejlesztését jelenti felfedező, illetve interdiszciplináris tevékenység közben.
IQ Klubunkat

csütörtökönként 17.00 - 18.45-ig tartjuk
online (Zoom tanteremben)
4-6 fős csoportban
életkor szerinti bontásban
(2. évfolyam, 3. évfolyam,
4. évfolyam)

Amennyiben a fenti időpont nem megfelelő gyermekednek, telefonon vagy e-mailben érdeklődhetsz további lehetőségekről.